sunnuntai 27. joulukuuta 2015

"Työntekijät positiivisia esimerkkejä"

Maahanmuuttajien neuvontapisteen henkilökunta
Itäkeskuksessa maahanmuuttaja-asiakkaiden neuvontatarvetta palvelee Avain–projektissa alkusysäyksensä saanut Itäkeskuksen neuvontapiste. Itäkeskuksen neuvontapiste kuuluu Itä-Helsingin sosiaalikeskukseen.

Itäkeskuksen neuvontapisteessä työskentelee viisi maahanmuuttajataustaista henkilöä, neuvontakielinä ovat suomi, englanti, venäjä, bulgaria, arabia, turkki, kurdi, viro ja somalia. Neuvontatyö tehdään neuvontapisteessä, kentälle ei yleensä lähdetä hoitamaan asiaa asiakkaan kanssa.

Riittävän tiedon tarjoamisella varmistetaan, ettei ns. saattaen auttamista tarvittaisi. Asiakkaat varaavat ajan neuvontaan, mutta joskus he vain tulevatkin paikalle. Neuvonnan periaatteena on, että "luukutetaan neuvojaa", ei asiakasta: neuvoja ottaa yhteyksiä eri tahoille ja selvittää asiakkaan tilannetta.

Neuvontapisteen toiminnasta vastaava Christina Huotari kertoo asiakkaitten kysymysten liittyvän enimmäkseen sosiaaliturvaan, oleskelulupiin, työ- ja perhe-elämään, asumiseen, koulutukseen, taloudenpitoon, terveyteen ja lastensuojeluun.

Neuvontapisteessä ei tehdä esimerkiksi sosiaaliturvaa koskevia päätöksiä, siellä hoidetaan yhteyksiä viranomaisiin – tarvittaessa pyydetään asiakkaalta valtakirja asian hoitamiseen. Tämä edellyttää luonnollisesti henkilökohtaista käyntiä ja muutoinkin puhelimessa asian perusteellinen selvittäminen kohtaa helposti vaikeuksia.

Yhteispalvelutoimiston kuudesta työntekijästä neljällä on maahanmuuttajatausta. Yksikään heistä ei ole sosiaalialan ammattilainen, mutta toimiston esimies Christina Huotari uskoo, että he pystyvät palvelemaan asiakkaita paremmin kuin jos heidät olisi korvattu kantasuomalaisilla.

– Kun maahanmuuttaja antaa tietoa toiselle maahanmuuttajalle, tieto menee paremmin perille, Huotari toteaa.

Työntekijät myös toimivat positiivisina esimerkkeinä, miten Suomessa voi työllistyä ja selviytyä.

Huotari toivoo, että kaupunki palkkaisi yhteispalvelupisteeseen lisää maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä, sillä asiakasmäärät ovat nousseet eivätkä resurssit tahdo riittää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti